Publicerat 15 september 2022 i kategorin Artiklar

Reseavdraget förändras i grunden

Vid kommande årsskifte förändras reglerna kring arbetsresor. Förhoppningen är att de nya reglerna ska förenkla och ha en positiv miljöeffekt.

En arbetsresa är den resa en anställd gör direkt mellan bostaden och tjänstestället. Det är det reseavdraget som nu får en ny form. Dagens reseavdrag är det vanligaste avdrag som privatpersoner gör i inkomstdeklarationen. Det är också det avdrag som ger upphov till det största skattefelet. Skattefelet motsvarar cirka 2,4 miljarder kronor per år under perioden 2016–2018, enligt Skatteverkets egna beräkningar.

Vilken skillnad?

Blir det skillnad? När dagens reseavdrag avskaffas i sin nuvarande form blir svaret givetvis ja. Från och med den 1 januari 2023 införs i stället en skattelättnad för längre arbetsresor som är avståndsbaserad och färdmedelsneutral. Det innebär att beroende på hur lång din arbetsresa är beräknas ett belopp fram som minskar din uträknade skatt. Skattereduktionen påverkas inte av vilken inkomst du har, eller om du betalar marginalskatt. I jämförelse med dagens system då värdet av avdraget minskar när den beskattningsbara förvärvsinkomsten minskar, det vill säga då underlaget för inkomstskatt sänks. I dagens system blir effekten av reseavdraget därmed olika beroende på hur mycket man tjänar. Inkomsten ska inte ha betydelse efter årsskiftet.

Rätten till avdrag

Det är inte alla som kan göra reseavdrag. Rätten till reseavdrag kommer att bero på hur lång din arbetsresa är och måste resan falla inom vissa gränsvärden. Skattereduktionen innebär att för varje kilometer mellan gränsvärdena blir det en reduktion av skatten med 50 öre per kilometer. Det blir en skillnad om du bor i en storstadskommun eller någon annanstans. Bor man i det som definieras som storstadskommun är gränsvärdet motsvarande ett avstånd på minst 30 kilometer enkel väg. I övriga landet är avståndsgränsen 15 kilometer. Personer som har ett avstånd mellan bostad och arbetsplats som understiger avståndsgränserna får därmed ingen skattelättnad för sina arbetsresor. Undantag görs för personer med sjukdom eller funktionsnedsättning.

Begränsning i kilometer

Det finns även en begränsning i hur många kilometer man som mest kan få skattereduktion för. Enligt det som är beslutat i riksdagen idag är den gränsen 80 kilometer. Men detta kan komma att ändras. För innan lagen ens har trätt i kraft så föreslås av regeringen att den övre gränsen ska vara 120 kilometer och att kilometersatsen ska vara 80 öre. Om det blir så kommer detta därmed att vara det som gäller från och med den 1 januari 2023.

Gäller 2023 – men hur går det till?

Det nya reseavdraget kommer att påverka beskattningsåret 2023. Det innebär att när du ska deklarera året efter ska du begära skattereduktion för rätt beskattningsår. Du kommer då att få lämna uppgift om underlag för skattereduktion i inkomstdeklarationen.

I Skatteverkets hantering kommer det också behövas uppgift om arbetsplatsens adress. Adressuppgiften kommer att lämnas i de anställdas AGI eller KU. Om du är berättigad till reseavdrag kommer din dagliga reslängd att multipliceras med antalet resdagar för att beräkna skattereduktionen. Högst 210 resdagar under beskattningsåret får ingå i underlaget. Om du reser mer än det så kommer underlaget att i första hand baserar på antalet de längsta resorna i kilometer.

Ytterligare en nyhet är att reseavdraget blir färdmedelsneutralt. Det innebär att du, om du uppfyller övriga villkor, kan få skattereduktion oavsett resesätt. Så cykel, häst eller båt – vilket blir ditt sätt att ta dig till jobbet?

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 29 oktober 2024

Höstlov v.44

Hej!

Under höstlovet v.44 har vi något lägre bemanning och to-fre rekommenderar vi att ni slår en signal innan ni åker för att kolla att någon är på plats.

Vi önskar er en härlig vecka!

MVH Elin, Rose-Marie, Sara och Jens.

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan