Publicerat 22 januari 2021 i kategorin Artiklar

Korttidsarbete under 2021

Över 90 000 företag ansökte om stöd för korttidsarbete under 2020. För de företag som har ekonomiska svårigheter förlängs möjligheten till ersättning under 2021, men med lite andra villkor.

Företagen får fortsatt möjlighet att söka stöd för korttidsarbete under 2021, fram till den 30 juni 2021. Det finns ingen karenstid under perioden 1 december 2020 till 30 juni, varför alla företag som uppfyller villkoren kan söka. Det gäller även de företag som inte valde att förlänga stödet under 2020 eller inte har sökt alls. Företag som har använt stödet tidigare kan gå in i systemet från 1 december. Nivåerna för korttidsarbete är fortsatt 20,40 eller 60 procent i arbetstidsminskning med en utökad möjlighet under perioden januari till mars. Under januari till mars har företagen en möjlighet korttidspermittera på 80 procent med en lönenedsättning på 12 procent.

Nya avtal krävs

Den tillfälliga lag som reglerar korttidsarbete under 2021 kommer inte att träda ikraft innan 15 februari, men med möjligheten att söka stöd retroaktivt. För att kunna korttidspermittera krävs fortfarande kollektivavtal eller avtal med 70 procent av de anställda. Det går inte att använda samma avtal som för korttidsarbete enligt det regelverk som gällde 2020 utan avtalen måste förnyas. Eftersom lagen inte har trätt i kraft går det inte att med säkerhet veta hur regelverket kommer att se ut. Detta måste företagen förhålla sig till. För även om stödet kommer att gå att söka retroaktivt ska schemaläggning och löneutbetalningar hanteras innan ansökan kan bli godkänd, eller ens skickas in.

Avtalsperioder blir viktiga

Nytt är att företaget måste ha varje avtalsperiod reglerad i avtalet. Ett företag kan fortfarande ha olika stödnivåer inom företaget för olika grupper om det finns reglerat i avtal. Under 2020 var det möjligt att ha olika permitteringsnivåer av arbetstidsminskning under en och samma avtalsperiod på individnivå. Ändrar man nu nivån för korttidsarbete för en och samma anställd från exempelvis 20 procent till 60 procent så blir det ny avtalsperiod. Det innebär att om ett företag vill variera nivå på omfattningen av korttidsarbetet så måste det i avtalet tydligt framgå vilken nivå av arbetstidsminskning som tillämpas under vilken period. Det går fortfarande att förlägga arbetstiden fritt under hela avtalsperioden så länge den sammanlagda nivån för korttidsarbete blir enligt avtalet.

Exempel: Företaget har ett avtal om korttidsarbete på 20 procent under februari. Det innebär att den anställde på detta företag arbetar 80 procent vilket medför 32 timmar istället för ordinarie 40 timmar i veckan. Hur mycket den anställde arbetar per dag eller vilka dagar påverkar inte stödnivån, så länge den totala arbetstiden uppgår till motsvarande 80 procent under avtalsperioden, det vill säga februari månad. Om företaget fortsätter med samma villkor under mars ändras inte förutsättningarna, utan februari och mars kan hanteras som samma avtalsperiod.

Om företaget istället märker att de behöver använda sig av eller planerar att använda sig av en högre stödnivå i mars så ändras förutsättningarna. Då blir det en ny avtalsperiod som ska vara reglerad i avtal. Företaget inför korttidsarbete om 80 procent under mars. Det innebär att den anställdes arbetstid istället blir 8 timmar i veckan, som också kan fördelas fritt under arbetsveckan, så länge den totala arbetstiden under mars månad blir motsvarande 20 procent av ordinarie arbetstid. Företaget har nu olika förutsättningar i februari och mars, vilka blir olika avtalsperioder.

Dessutom krävs även ett nytt avtal om korttidsarbetet fortsätter efter mars eftersom stödnivån från staten förändras. Under december 2020 till mars 2021 kommer staten fortsatt stå för 75 procent, för att sedan minska subventioneringsgraden till 50 procent i april, maj och juni.

Ansökan

Ansökningsprocessen kommer även fortsättningsvis att hanteras av Tillväxtverket. Dock kommer systemstödsförändringar som krävs för att hantera ansökningarna göra att Tillväxtverkets utbetalningar till företagen dröjer. Efter att lagen träder i kraft den 15 februari uppskattar Tillväxtverket att det kan ta ytterligare upp till mellan fem och åtta veckor innan de kan ta emot ansökningar. Detta medför att ansökan om stöd kommer att kunna göras som tidigast i slutet av mars och att ansökan inte ska göras förrän Tillväxtverket har öppnat ansökningstjänsten

Det är inte heller givet att företaget får fortsatt stöd även om ansökan beviljades under föregående år. Regelverket för att bli beviljad stöd har förtydligats gällande företagens vinstutdelningar. Dessutom har det införts ett krav på yttrande från revisor i samband med ansökan om lönesumman överstiger 400 000 kronor i jämförelsemånaden (motsvarande totala lönesumman på arbetsgivardeklarationen). För att täcka den merkostnad som kravet på revisorsintyg medför så finns möjlighet till ersättning på upp till 10 000 kronor.

Avstämning

Vid korttidsarbete under 2020 skedde en snabb hantering vid ansökan om korttidsarbete och sedan gjordes en mer omfattande granskning vid avstämningarna. En skillnad i kommande ansökningsprocess är att det kommer att krävas mer underlag vid ansökan, som exempelvis ovan nämnt revisorsintyg, och att det endast kommer att göras en slutavstämning. Den slutavstämningen kommer att ske efter att stödperioden har avslutats och lagen upphör att gälla, det vill säga efter den 30 juni 2021.

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 29 oktober 2024

Höstlov v.44

Hej!

Under höstlovet v.44 har vi något lägre bemanning och to-fre rekommenderar vi att ni slår en signal innan ni åker för att kolla att någon är på plats.

Vi önskar er en härlig vecka!

MVH Elin, Rose-Marie, Sara och Jens.

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan