Hem » Nyheter » Ge och få
Publicerat 3 september 2021 i kategorin Artiklar
Ge och få
Under pandemin har flera åtgärder genomförts för att hålla underlätta att samhället hålls igång. För företagen har många tillfälliga regler införts som påverkar de anställdas förmånsbeskattning. Hur är det med gåvor, vad gäller kring resor till arbetsplatsen och kan man skicka hem mat till de som jobbar hemifrån?
2020 var ett historiskt år i antal förslag och beslut för att underlätta för företagen. En av de åtgärder som sattes in var möjligheten att ge de anställda en skattefri gåva. Detta utifrån att det framfördes en vilja från många arbetsgivare att genom sina anställda stödja olika branscher inom det lokala näringslivet. Det sågs också som en möjlighet för arbetsgivare att ge en uppmuntran till sina anställda. Det går inte att mäta hur många som använde möjligheten till skattefri gåva under föregående år eftersom det saknas registeruppgifter på eventuella skattepliktiga eller skattefria gåvor. Uppfattningen är ändå att det ger effekt eftersom det nu har införts en förlängning av möjligheten. Dessutom har beloppet som är skattefritt fördubblats. Det innebär att ett företag kan ge en skattefri gåva till sina anställda värd upp till 2 000 kr. Samma regler gäller för 2021 som för 2020. Den går fortsättningsvis att kombinera med jul-, jubileums och minnesgåva, får inte lämnas i pengar däremot som presentkort på till exempel restauranger eller butiker. Kom ihåg att för att uppfylla kraven på skattefrihet så ska gåvan vara för hela eller större delar av personalen. Om gåvan skulle bli dyrare än 2 000 kr så ska den överskjutande delen tas upp som förmån och beskattas. Tänk då på att det är inklusive moms.
Närvaron på arbetsplatsen eller inte är givetvis beroende på verksamhet. För att minska risken för smittspridning och i de fall som det inte går att jobba hemifrån, uppmuntrades anställda att ta bil till arbetet genom att slippa förmånsbeskattas för parkering. Parkeringen blev därmed under 2020 undantagen från huvudregeln att alla förmåner är skattepliktiga. Förmånen värderas vanligtvis till marknadsvärdet, det vill säga priset som den anställda själv ska betala för en motsvarande parkeringsplats i närheten av arbetsplatsen. Även möjligheten till fri parkering förlängs och blir gällande under hela 2021. För anställda som inte har möjlighet att ta sig till arbetet med bil kan taxiresa vara ett alternativ. Vanligtvis skulle en sådan resa beskattas till marknadsvärde men under pågående pandemi blir sådana taxiresor (eller liknande reseförmån) förmånsbeskattade till motsvarande kostnad som om den anställde hade åkt kommunalt. När det gäller möjligheten för den anställde att dra av för resor i inkomstdeklarationen så gäller fortfarande reglerna om minst fem kilometers avstånd och en tidsvinst på två timmar per dag. Avdrag kan göras för den del av kostnaden som överstiger 11 000 kronor. För de anställda som ändå tar sig kommunalt till arbetet kan arbetsgivaren tillhandahålla munskydd utan förmånsbeskattning.
Man kan skicka hem mat till de som jobbar hemifrån men förutsättningen för förmånsbeskattning har däremot inte justerats av Skatteverket under pandemin. För att arbetsgivaren ska kunna betala för en måltid utan förmånsbeskattning så måste reglerna som gäller vid intern representation uppfyllas. Regeln är att det krävs fysiskt gemensamma måltider i en anvisad lokal. Det medför att om arbetsgivaren skickar hem mat till de som jobbar hemifrån, oavsett om det avser en gemensam konferens eller liknande, så blir det en skattepliktig förmån. Däremot så blir måltider som skänks från andra än arbetsgivaren möjliga att få utan förmånsbeskattning. Då, om det inte finns krav på motprestation, är dessa skattefria. Det kan till exempel handla om måltider som allmänheten lämnat i syfte att visa uppskattning. Om ett företag skänker mat till ett annat företag så blir det inte heller någon förmånsbeskattning även om det mottagande företaget fördelar maten till de anställda.
Publicerat 13 november 2024
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda. Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …
Läs mer
Publicerat 29 oktober 2024
Höstlov v.44
Hej!
Under höstlovet v.44 har vi något lägre bemanning och to-fre rekommenderar vi att ni slår en signal innan ni åker för att kolla att någon är på plats.
Vi önskar er en härlig vecka!
MVH Elin, Rose-Marie, Sara och Jens.
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare För enskilda näringsidkare som …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …
Läs mer
Publicerat 19 september 2024
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …
Läs mer
Gå till startsidan